Vad ska man äta efter träning?

Vad ska man äta efter träning?

Äter du verkligen rätt efter träning?

Vad ska man egentligen äta efter träning för att bygga muskler?

Får du verkligen ut det mesta av ditt träningspass? Är du helt säker?

Om du inte tillåter din kropp att återhämta sig går du miste av en HEL DEL muskler.

Du har säkert hört olika teorier om vad du ska äta efter ett gympass.

Låter de här bekanta?

”Ta en proteinshake” eller ”käka bara några bananer” eller kanske ”släng i lite ägg och havregryn i en mixer och drick”…

GLÖM DET!

Vad borde du då äta efter ett hårt gympass, för bäst och mest effektiv återhämtning?

Lite grundläggande…

När du lyfter vikter på gymmet sliter du sönder små muskelfibrer i dina muskler. Efter träningen börjar muskelfibrerna att byggas ihop igen, då blir de både starkare och ökar i mängd.

Det här är grundläggande förklaringen till hur du blir starkare och får större muskler.

Det är viktigt att förstå att det inte är under själva gympasset dina muskler byggs, utan när kroppen ÅTERHÄMTAR sig, alltså när du vilar.

Din kropp är så otroligt byggd att den sköter allt det där automatiskt. Det enda du behöver göra är att försörja den med rätt material så den kan återhämta sig på bästa och snabbast möjliga sätt.

När du rör på dig aktivt förbränner du energi (kalorier). Du förbränner som mest just efter styrketräningspasset, då dina muskler skriker efter energi för att kunna återhämta sig.

Därför är det otroligt viktigt att få i dig både kolhydrater och protein senast 30 min efter ett träningspass. Här kan jag rekommendera en gainer.

Varför gainer fungerar så bra efter träning är för att den innehåller kolhydrater med högt GI, som kroppen tar upp mycket snabbare.

Jag skulle gissa på att ditt behov ligger runt 70-120 kolhydrater och ca 30-40 gram protein. Det beror helt på hur stor du är och hur mycket du väger.

Så fick jag det bevisat

När jag började träna körde jag med en polare som var jämnstor. Vi gymmade exakt tre gånger i veckan och lyfte lika tungt.

Efter varje pass drack vi en varsin proteinshake. Utöver det hade jag alltid med mig en eller två bananer som jag åt.

Efter ungefär 4 veckor började jag få resultat. För honom dröjde det ytterligare 3-4 veckor, då hade jag redan byggt på mig en hel del.

Jag säger inte att de magiska bananerna gjorde allt. Det hade säkert en liten del att göra med gener, som tillät mina muskler att växa snabbare. Men jag är säker på att det lilla kolhydratintaget efter träningen hjälpte mig en lång bit på vägen!

Nu för tiden håller jag mig dock bara till gainers/återhämtningspulver efter träningen, eftersom det ger en bättre återhämtning än ett par bananer eller en gainomax.

Vad nu?

Min rekommendation till dig är att du skaffar dig en gainer som du dricker mellan 15-30 minuter efter dina styrketräningspass. Om du verkligen är seriös med träningen, vill öka i vikt och bygga muskler. Vilket jag antar att du är eftersom du läser det här.

Själv använder jag Super Gainer Pro, som har fungerat helt suveränt för mig. Jag rekommenderar att du beställer en idag och dricker, som tidigare nämnt, senast 30 minuter efter du tränat. Tryck här för att beställa en snabbt och enkelt på Gymgrossisten (1-3 leveransdagar).

Skriv gärna vad du tyckte om inlägget!

Gilla om du tyckte om inlägget!
  • Facebook
  • Twitter

{ 14 kommentarer… läs dem nedan eller lägg till en }

Jessica april 20, 2012 kl. 10:01

Fantastiskt! Tack

Svara

Samuel juni 12, 2012 kl. 09:56

Bra inlägg! Jag vill dock inte nödväntigtvis öka i vikt, muskelmassa vill jag såklart öka i men inte fett då jag deffar. Jag kör därför Whey proteinpulver med vatten efter varje pass, innehåller BCAAs (en aminosyra som är vitala för musklerna efter man tränat). Lågt kaloriinnehåll men jag får ändå i mig de proteiner jag behöver samt lite kolhydrater så jag återhämtar mig snabbare.

Svara

Samuel juni 12, 2012 kl. 09:59

Quote Wikipedia.org:

”The BCAAs are among the nine essential amino acids for humans, accounting for 35% of the essential amino acids in muscle proteins and 40% of the preformed amino acids required by mammals.”

Svara

Samuel juni 12, 2012 kl. 10:07

Också från Wikipedia.org:

”The potential of nutrients to signal changes in metabolism is exemplified by how BCAAs may increase muscle repair, but it is important to be aware how it may also decrease appetite.”

Svara

Amna juni 25, 2012 kl. 01:37

Vad ska man äta innan tävlingen.Ge mig gärna en bra svar.

Svara

Seif juli 18, 2012 kl. 23:02

Hej Anna! Svaret beror helt och hållet på vad för slags tävling du kommer medverka i.

Svara

Viktoria januari 7, 2013 kl. 00:10

Hej! Jag vill bygga muskler, men samtidigt inte för mycket då jag simmar och inte drar någon som helst nytta av att bli för tung. Jag har ett proteinpulver från Lifebutiken som heter något i stil med Sport Nutrition Recovery. Det innehåller ungefär 23 gram protein och 29 gram kolhydrater per servering om jag inte är helt fel på det. Dricker det efter varje simträning samt mellan gympassen och simpassen. Är detta rätt eller bör jag satsa på något mer mer protein och mindre kolhydrater?

Svara

Seif januari 8, 2013 kl. 17:37

Hej Viktoria, det finns inget exakt svar med den informationen du gett. Med tanke på att du inte vill bygga alltför mycket hade jag definitivt valt att undvika eller åtminstone minska på kolhydraterna från återhämtningsdrinken. Satsa istället på en ordentlig måltid efter träningspasset!

Lycka till :)

/Seif

Svara

Emma februari 10, 2013 kl. 13:05

jag mår illa av gainers och olika pulverdrycker. har testat flera. måste man verkligen dricka sånt för att bygga muskler. tips på normal föda som är bra uppskattas. tack!!

Svara

Seif februari 12, 2013 kl. 00:10

Hej Emma, du behöver absolut inte dricka gainers eller stoppa i dig några som helst konstgjorda/onaturliga medel för att bygga muskler. Finns mycket du kan äta, men för att sammanfatta kan du följa dessa grundregler:

1. Ät maten i så nära naturlig form som möjligt och även ekologisk. Då finns mest näring kvar i maten.

2. Undvik socker för att inte lägga på onödigt fett.

3. Se till att äta ordentliga mål, speciellt efter träning för optimal återhämtning.

Bra livsmedel är bland annat bönor, ägg, nötter, kyckling, olika sorters grönsaker osv. Kosten är väldigt viktig så ett tips är att göra lite research på nätet och var källkritisk!

Lycka till :)

Svara

Suzzie april 8, 2013 kl. 02:45

Alltså, du behöver 2gram protein per kilo du väger /dag och anledningen att du byggde snabbare än din kompis kan bero på. Gener, du kanske lyfte saktare, han kanske åt lite mindre protein osv osv.. Man kan omöjligt ta reda på saker om muskler på ”egen hand” det krävs forskning för att få en rättvis bedömning. Och ja du ska äta kolhydrater efter gym det är självklart men det allra viktigaste är protein. Utan protein kan du lika gärna gå och köpa cola eller något. Blir lika effektivt om du förstår vad jag menar. Hoppas det hjälpte och lycka till med eran träning

Svara

Seif maj 1, 2013 kl. 12:52

Hej Suzzie, beroende på intensiteten i träningen kan man behöva allt från 1,5-2,5 g protein/kg kroppsvikt. Det är individuellt. Självklart många faktorer som spelar roll, dock är det som hugget i sten att utan virke kan du aldrig bygga ett hus. Oavsett hur duktig snickare du är. Samma gäller för protein och muskeluppbyggnad.

Jag kan inte hålla med om att kolhydraterna inte är lika viktiga. Vid träning stressar du kroppen vilket i sig leder till att stresshormoner utsöndras i kroppen. Det ger en nedbrytande effekt.

Kolhydrater är extremt viktiga efter träning då de triggar igång insulin i kroppen. Insulin är i sig ett UPPBYGGANDE hormon, vilket ställer om kroppen från en övervägande nedbrytande process till en uppbyggande. Insulinet öppnar upp cellerna och ”stoppar in” allt protein och glukos (kolhydrater) för att bygga upp nya muskelceller och återhämta det som slitits isär under träningen.

Utan insulinet som triggas mest från kolhydraterna kommer musklerna inte vara lika ”öppna” för proteinet. Därför är det viktigt med både kolhydrater och protein efter träningen.

Svara

Jakob april 22, 2013 kl. 13:42

googlade ”när ska jag dricka min proteinshake” så dök detta upp. Jag är inne på min 5:e gymvecka och tränar oftast 5 gånger i veckan (styrketräning). Just nu käkar jag vanlig mat cirka två timmar innan träningspasset. dricker halva shaken(whey 80) 10 minuter innan jag ska börja träna(hörde av en seriös kroppsbyggare att det alltid är bra med lite snabba proteiner precis innan träning). tränar i cirka en och en halv timme. sen direkt efter passet dricker jag resten av shaken och äter två bananer till det. gör jag rätt?

Svara

Seif maj 1, 2013 kl. 13:02

Hej Jakob. Om du vill optimera proteinintaget innan träningen kan jag rekommendera dig att äta/dricka (helst dricka från pulver) BCAA innan träning. Det är de grenade aminosyrorna som dina muskler till större delen består av. Satsa på 35 g kolhydrater (glukos) och 6 g BCAA 30 min innan träning så får du optimala resultat!

Svara

Skriv en Kommentar

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: