Träning och tips för en bättre hållning

Man med dålig hållning

Antar att du inte vill se ut så här... Eller?

Vill du få bättre hållning? Då har du kommit helt rätt!

Dålig hållning blir tyvärr allt vanligare nu för tiden.

Det finns ett flertal anledningar till varför, men de vanligaste är stelhet i kroppen och för mycket stillasittande, exempelvis framför datorn.

Inte bara är det skadligt för din hälsa, det är också väldigt oattraktivt och fult.

Dessutom berättar din hållning saker om dig som du kanske aldrig tänkt på innan.

Hållningen berättar mycket om dig

Visste du att man kan göra en ganska precis liknelse mellan en persons hållning och den fysiska och psykiska hälsan personen har? En glad och utåtriktad person har oftast en viss hållning, medan en deprimerad person har en annan.

Din kropp är som en spegel för dina tankar. Tänk dig själv när du sitter på en långtråkig lektion eller börjar bli trött på jobbet. Du kommer att börja röra dig i stolen och det blir till slut svårt att sitta still. Då är det dina tankar som talar genom ditt kroppsspråk.

Om du känner dig osäker i dig själv eller är deprimerad är det stor risk att du drar ihop kroppen och får dålig hållning. Om du däremot känner dig självsäker och mår bra får du helt plötsligt en bättre hållning och känner dig mer stabil.

Forskare har kommit fram till att om du sitter eller står självsäkert i en minut, alltså med benen brett isär och om du tar mycket plats, så kommer du inte bara känna dig mer självsäker utan hormonet testosteron ökar i kroppen (Carney et al., 2010). Kroppen skickar vidare meddelandet till dina tankar.

Skador och hållning

Rygg- och muskelskador kan komma från dålig hållning. Om du någonsin har haft ont i rygg, nacke eller axlar kan det alltså vara just därför.

Oftast ligger dålig hållning bakom en svag bålstabilitet, obalans i muskler eller dåliga vanor. Därför kommer jag i det här inlägget att prata lite om hållning, bålstabilitet och även ge konkreta tips som genast kan förbättra din hållning.

En god hållning är också skadeförebyggande, den minskar snedbelastningar på leder, förbättrar kroppskontrollen och ökar rörelseförmågan.

Vad är då en bra hållning?

Nu har vi rört lite om vad hållningen gör och säger om dig, men vad är egentligen bra hållning? Många tror att det är så enkelt som att trycka upp brösten, men det är inte sant.

Bra och dålig hållning. Bild från: http://www.ifaceit.net

  1. Börja med att ställ dig upp axelbrett
  2. Fötterna ska peka framåt
  3. Tryck fram höften genom att spänna de inre magmusklerna
  4. Ryggen ska vara rak och sträckt, alltså ingen svank
  5. För bak axlarna genom att trycka neråt och inåt med skuldrorna och skjuta fram bröstet
  6. Ha rak nacke och håll blicken rakt fram

Det kan kännas konstigt i början då kroppen inte är van med denna position. Det är viktigt att alltid försöka hålla en god hållning. Lite senare i inlägget kommer jag att dela med mig av tips som automatiserar en bra atletisk hållning utan att du behöver tänka på det.

Så här får du bättre hållning

Det finns flera olika sätt att få bra hållning. Här är några tips om hur du uppnår det:

  1. Träna! Bland annat statiska magövningar som exempelvis plankan, det ger dig en stabilare bål
  2. Sitt och stå rakt, AT ALL TIME!
  3. Tänk positivt, kom ihåg vad jag sa tidigare i inlägget!
  4. Stretcha, det drar ut musklerna istället för det motsatta

”Filmad”

Till sist tänkte jag dela med mig av en teknik som jag hörde för länge sedan. Kommer tyvärr inte ihåg källan. Den är lite rolig och kan kännas fånig att göra, men tro mig, den fungerar otroligt bra!

Tänk dig att du blir filmad 24/7 och din drömtjej (eller drömkille för vissa) sitter i ett mörkt rum och tittar på dig bli inspelad. Du vill så klart inte skämma ut dig så du måste hålla dig självsäker och stå med en bra hållning hela tiden.

Ta från och med idag och två veckor framåt. Om du gör den här övningen och tänker att den här tjejen (eller killen) ser dig dygnet runt så kommer du hålla dig i god hållning och få in det som vana efter två veckor. Då behöver du inte längre tänka på det.

Kommentera inlägget eller berätta gärna hur det gick för er i övningen!

Gilla om du tyckte om inlägget!
  • Facebook
  • Twitter

{ 3 kommentarer… läs dem nedan eller lägg till en }