Träningsdagbok – ett måste för att bygga muskler?

Dagbok

Har du koll på din utveckling?

Många är för lata för att skriva i en jobbig träningsdagbok.

Är du en av dom? Jag är i alla fall det…

Trots det inser jag vikten i att ha koll på hur jag utvecklas i träningen.

Om DU inte har det är risken väldigt stor att du kämpar i onödan.

Jag ska visa dig en enkel och icke-tidskrävande teknik som får dig att hålla 100% kontroll över din träning, utan att behöva kladda i en tråkig träningsdagbok.

Träningsdiagram

Med handen på hjärtat måste jag erkänna att jag avskyr traditionella träningsdagböcker. Att kladda en massa siffror på ett papper känns helt meningslöst. Därefter ska man läsa av sidan på ett vettigt sätt, vilket är näst intill omöjligt.

Istället för allt detta strul har jag en enkel lösning till dig – ett träningsdiagram!

Här är några av fördelarna med ett träningsdiagram:

  • Bra koll över din utveckling i träningen så att du inte sliter i onödan.
  • En bekräftelse att det du gör verkligen fungerar.
  • Pålitliga resultat att dra nya beslut på, t ex om du stannat upp i utvecklingen så kan det vara dags för att byta schema.
  • Kunna titta tillbaka och se hur långt du kommit, det ger en ordentlig kick, tro mig!

Vad är det?

Ett träningsdiagram fungerar egentligen som ett helt vanligt diagram, där du sparar dina viktigaste siffror.

Om du t ex vill bygga mer muskelmassa och gå upp i vikt ställer du dig på vågen varje morgon. Du läser sedan av och skriver ner vikten i ett kalkylprogram, exempelvis Microsoft Excel eller googles gratisversion i Google Docs (sök bara på Google Spreadsheet).

Ett linjediagram som visar kilo och antal dagar

Genom att spara alla siffror kan du efter ca en vecka göra ett linjediagram (se bilden). Det här verktyget är så otroligt kraftfullt för det låter dig att se saker ur ett större perspektiv. Du ser tydligt exakt hur det går för dig och det kan liksom bara gå åt tre håll, uppåt, neråt eller kvar på samma ställe.

Om diagrammet visar de resultat du vill ha får man en ordentlig kick och blir ännu mer motiverad. Det är alltid en skön känsla att få den bekräftelsen, att man får ut något av det man sliter för.

Även fast diagrammet inte går åt de hållet du vill är det bra. Visst är det aldrig roligt när man sliter utan resultal, men tänk hur mycket tid du sparat på att upptäcka det nu, istället för om ett halvår? När du väl upptäckt att du inte får bra resultat kan du sedan fundera ut varför och lösa problemet!

Hur gör jag?

Jag ska beskriva steg för steg hur du enkelt kan göra ett eget träningsdiagram:

  1. Skapa ett Excel Worksheet eller ett Google Spreadsheet
  2. Väg dig varje morgon och skriv ner din vikt
  3. Efter ett par dagar markerar du siffrorna och infogar ett linjediagram

Vioala! Du har ett eget träningsdiagram! Men viktigast är att du har full koll på din träning och hur det egentligen går för dig.

Du behöver inte nödvändigtvis just skriva in vikten. Det kan vara din omkrets runt armarna, runt midjan, procentuellt kroppsfett osv. Huvudsaken är att du gör det konsekvent, antingen en gång om dagen eller en gång i veckan.

Så, för att komma igång på direkten…

Öppna genast Microsoft Excel, spara och döp kalkylen till Träningsdiagram. Det är där du kommer skriva in alla dina resultat.

Om du inte har Excel så kan du som jag tidigare nämnde, söka på Google Spreadsheet och logga in med ditt Google konto. Där har du en minst lika bra program, fast helt gratis!

Gilla om du tyckte om inlägget!
  • Facebook
  • Twitter

Skriv en Kommentar

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: